Šokující odhalení: Mona Lisa byla feministka lačnící po katolických kněžkách!

Velikost textu: AAA

12. 3. 2014

Profesor matematiky William Varvel vydává soubor výsledků svého dvanáctiletého bádání nad obrazem Leonarda Da Vinciho, který se stal nejnavštěvovanějším, nejznámějším a nejreprodukovanějším obrazem lidské historie. Amatérský kunsthistorik z Texasu ve své knize tvrdí, že Mona Lisa byla feministkou, která snila o katolických kněžkách.

Varvelova publikace vychází pod názvem The Lady Speaks: Uncovering the Secrets of the Mona Lisa (Dáma promlouvá: Odhalování tajemství Mony Lisy). Autor v ní tvrdí, že Lisa del Giocondo, již jako Monu Lisu Da Vinci zvěčnil, byla feministkou šestnáctého století.

La Gioconda se snažila o to, aby lidé pochopili, že nový Jeruzalém (z biblického proroctví) by nastal na Zemi brzy poté, co by ženy získaly teologická práva. La Gioconda může být velkým vyjádřením ženských práv,“ uvažuje třiapadesátiletý profesor matematiky.

Lisa del Giocondová byla matkou pěti dětí a manželkou florentského obchodníka s látkami a hedvábím. Da Vinci ji maloval v letech 1503 až 1506 a dokončil o několik let později.

Leonardo byl muž symbolů, jimiž svá díla důmyslně protkal. Podle Varvela tak učinil i na obraze Mony Lisy, což popisuje ve své sto osmdesátistránkové knize. Podle něj je na plátně řada symbolů ze starozákonní knihy Zacharjáš, v níž se hovoří o ideální společnosti v novém Jeruzalémě.

Leonardo vytvořil a na plátno umístil čtyřicet samostatných symbolů z kapitoly čtrnáct a to na pozadí za Monou Lisou, ve středním poli a také v popředí,“ tvrdí Varvel.

Za pravým ramenem vidí Klavárii, na druhé straně Olivovou horu, zřasený oděv na Lisině róbě pak značí jařmo – odkaz na biblické texty o útlaku žen. „Vnímání nového Jeruzaléma je tajemstvím, které se odráží v jejím úsměvu,“ míní Varvel.

Jeho kniha však není historiky umění přijímána s nadšením a podle odborné veřejnosti se jedná spíš o senzační literaturu.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související