Ach, ti chlapi... Chlubí se něčím, co ani neumějí, tvrdí psychologové

Velikost textu: AAA

25. 7. 2014

Pokud by měla obě pohlaví soutěžit v tom, kdo se víc chvástá a chlubí peřím, které nenosí, s přehledem by vyhráli muži. A psychologové se tomu nediví. Můžou za to pohlavní stereotypy. Kvůli nim jsou pánové soutěživější než ženy. A také nadhodnocují své schopnosti. Jednoduše proto, že se od nich očekává, že jsou prostě všeho schopní.

Muži se chvástají ochotně, ale podle nového britského průzkumu také bez problémů lžou, aby zakryli své nedostatky. Z průzkumu společnosti Train Line vyplývá, že se sedm z deseti mužů ochotně chlubí tím, v čem se cítí dobře. To by nebylo tak strašné, jako fakt, že téměř polovina si věří v oblasti, kterou vůbec neovládá.

Motivace mužů, tedy proč jsou takoví chvastouni ve srovnání s ženami, pramení z tradičních pohlavních rolí, které mužům a ženám přisuzuje společnost. V minulosti byli muži hlavními obstaravateli živobytí, a museli se chvástat, aby dosáhli úspěchu v soutěživém prostředí ovládaném muži. Mimo pracoviště pak takové chvástání může sloužit jako forma upoutání pozornosti opačného pohlaví,“ vysvětluje profesor psychologie Cary Cooper z Lancasterské univerzity.

Z průzkumu společnosti Train Lines vyplývá, že mezi ženami své schopnosti nadhodnocuje a neprávem se chlubí talenty, které neovládá, jen sedmatřicet procent. Dále z něj také vyplývá, že lidé s věkem moudří. Takže chlubení a chvástání je více doménou mladých než těch ve středním věku a ještě méně se týká seniorů. Chlubení se a nadhodnocování svých možností také funguje v prostředí, kde je postavení jedince velmi nejisté a konkurence veliká.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související