Potřebujete snížit krevní tlak? Vsaďte na »nordickou stravu«

Velikost textu: AAA

12. 1. 2015

Nordická strava či jídelníček Vikingů sestávající z konzumace ryb, zeleniny, bobulového ovoce a řepkového oleje má blahodárné účinky na zdraví. Odpovídá nejmodernějším trendům zdravého stravování, ale podle finských vědců je téměř zázračný také proto, že pokud na něj nastoupí lidé s nadváhou, ihned se u nich sníží riziko vysokého krevního tlaku, diabetu a chorob srdce.

Nordická strava totiž omezuje vznik zánětů v těle a to tím, že tlumí expresi těch genů v tukových buňkách, které se vznikem zánětu souvisejí. Navíc se při tomto druhu jídelníčku výrazně omezí usazování tukového plaku v cévách. Záněty vznikající v tukové tkáni ale produkují škodlivé látky, které kolují krevním řečištěm a zvyšují také riziko mrtvice a infarktu.

Při dlouhodobém dodržování nordického jídelníčku člověk výrazně zhubne a hlavně si zdravou váhu udrží. Systém stravování zahrnuje konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny – sezónní povahy. V zimě se jí kořenová zelenina, kysané zelí a brambory. V létě zase bobulové ovoce a listová zelenina a další plodiny, které zahrada nabízí. Důležitá je také konzumace syrových bylinek během vegetační sezóny a do nordické stravy patří také salát z listů smetánky lékařské alias pampelišky.

Vědci z Východofinské univerzity sledovali účinky nordické stravy u osob s nadváhou a všímali si u nich, jak se sníží výskyt zánětů v těle. „Exprese několika genů souvisejících se záněty byla nižší než u kontrolní skupiny. Byl to rozdíl velmi výrazný a je jasné, že tato strava může ovlivnit expresi genů souvisejících se vznikem zánětů ještě předtím, než pacient zhubne,“ tvrdí autoři.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související