Pánové, zahoďte žiletky: Hipsterský plnovous je odznakem mužnosti

Velikost textu: AAA

27. 3. 2015

Hipsterské hnutí vzniklo původně jako reakce na metrosexuální mainstream. Hipsteři chtěli vybočovat a vrátit se k prastarému vyjádření mužnosti. Proto se oblékli do flanelových košilí, začali jezdit na starodávných kolech a nosí plnovous. Jenže to, co bylo výjimkou, je teď naopak módní a mainstreamové. Plnovous má každý druhý muž. A hipsteři by se tedy z podstaty své filosofie měli vousů vzdát. Ale nedělají to. Proč? Podle psychologů jednoduše proto, že jejich velké vousy jsou znakem mužnosti a plodnosti. A dělají dojem na ženy. A konkurence je teď veliká.

Psychologové používají s ohledem na plnovous termín „symbol“. Ženám se totiž plnovous nemusí líbit. A nelíbí. Průzkumy jejich mínění z posledních let dokazují, že nejoblíbenější úpravou mužské tváře je třídenní strniště. Hladce oholené líce jsou nejméně sexy a dlouhý vous je na druhém místě. Proč jsou tedy dnešní dlouhé plnovousy tak oblíbené? Protože jsou symbolem mužnosti a vlivu.

Doktor Cyril Grueter ze Západoaustralské univerzity v Perthu to vysvětluje takto: „Symbol znamená, že ať už se to ženám líbí, nebo naopak nelíbí, dlouhé vousy je stále přitahují k jejich majiteli, protože naznačují, že má ve společnosti vliv a moc.“

Plnovous je, biologicky vzato, znakem toho, že má muž hodně testosteronu. Čím delší a hustší plnovous muži naroste, tím je hormonu v jeho těle více. To ale také znamená, že je agresivnější a dominantnější. A to zase znamená, že je atraktivnější pro ženy a má větší šanci uspět v konkurenčním boji. Tento fakt sdílíme také s jinými primáty, u nichž se výrazné „rysy mužnosti“ demonstrují rozličně. Některé druhy mají výrazně delší či jinak zbarvenou srst, jiné mají výrazné nosy či uši. Lidé svou vizáž umějí pozměňovat a pozměňují, ale motiv zdůrazňovaní sexuálně přitažlivých atributů je stejný jako u jiných primátů.

Také sociologické analýzy naznačují, že obliba vousů a knírů roste v dobách, kdy je mužů mnoho a kdy musejí o ženy soutěžit. V letech 1842 až 1971 byly vousy a kníry v britské populaci nejdelší a nejvýraznější v dobách, kdy byla konkurence o ženy nejvyšší. Na jednoho muže připadalo nejméně svobodných žen. Opačná situace nastávala většinou po válkách, neboť ve válce velké množství mužů zahyne a žen je pak výrazně více než mužů. V poválečném období pak obliba knírů a vousů klesá.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související