Superpotraviny jsou předražené a neekologické. Příroda nabízí levnější alternativy

Velikost textu: AAA

19. 1. 2016

Ceny v obchodech se zdravou výživou, raw potravinami a bio surovinami občas zamotají hlavu i těm movitějším lidem. Okamžitě tak člověka napadne, zda za nemalé peníze skutečně dostává něco tak vzácného a výjimečného. A odpovědí ve většině případů je: nikoli. Nicméně velmi populární jsou také drahé superpotraviny, které pocházejí z velkých dálek. Drahé jsou jednak kvůli dovozu a také kvůli nevzdělanosti konzumentů. Netuší mnohdy, že v původní krajině výskytu jsou to obyčejné levné potraviny a že navíc naše příroda nabízí stejně hodnotné alternativy za zlomek ceny.

Paradoxně lidé, kteří nakupují ve zdravých výživách a bio obchodech, rádi o sobě smýšlejí jako o těch, kdož jsou ekologicky jednající občané. Opak je víc než pravdou. Nákupem potravin dovážených zdaleka a konzumací nesezónních a nemístních potravin jen přispívají k ekologické krizi a oteplování planety. Důvodem je dovoz z velkých dálek a produkce skleníkových plynů dopravou. Přitom stačí nepodlehnout mediální masáži a začít myslet a uvědomit si, že příroda na všech místech planety nabízí dostatek produktů zajišťujících ve stravě všechny živiny, antioxidanty a léčivé látky.

Vegani, vitariáni, markobiotici a lidé dbající na zdravou výživu dnes nedají dopustit na merlík chilský známý jako quinoa, na šalvěj hispánskou známou jako chia semínka či na kustovnici čínskou známou jako bobule goji. Všechny tyto plodiny jsou dováženy z daleka, jejich nákupem zatěžují konzumenti planetu exhaláty z dopravy a navíc podporují trh založený na nevědomosti. Zatímco v Chile a Peru je merlík chilský lacinou potravinou, západní trh z něj učinil luxusní potravinu. Proč? Protože jsou lidé ochotni sto až tisícinásobky skutečné ceny této potraviny platit.

Německá expertka na výživu Britta Kleinová se pokouší dlouhodobě proti takové „populární a módní“ vlně bojovat zdravým rozumem. Vysvětluje, proč je dobré tyto potraviny nekupovat a naopak vycházet z lokálních a sezónních zdrojů, které zajistí člověku stejné zdraví.

„Je nesporné, že tyto superpotraviny jsou dobré potraviny, ale nemají žádný magický účinek a nejsou nezbytně nutné. Takže využívat místní zdroje je skutečně zdravé pro tělo a také zdravé pro přírodu a planetu. Ceny a původ superpotravin jdou proti ekologickému myšlení a v ochodech propagujících zdravý životní styl nemají co dělat,“ míní Kleinová.

Šalvěj hispánská alias chia se pěstuje v Mexiku, bobule acai v amazonských pralesích, merlík chilský alias quinoa v Chile a kustovnice neboli goji zase v Číně. A co víc, tyto země absolutně nedodržují normy EU v užívání pesticidů.

„Takže hlídat kvalitu goji je nemožné, pěstuje se v Číně, kde užívání pesticidů není omezováno, a tyto bobule jsou plné chemie, která zdraví poškozuje,“ tvrdí Kleinová s tím, že v testu z roku 2010 třináct ze čtrnácti vzorků goji obsahovalo nepřípustné množství pesticidů.

A lidé dnes blázní také po acai bobulích, které mají mít zázračné protirakovinné účinky. Mají. Když je člověk natrhá a hned konzumuje. Ale dopravou a skladováním se obsah látek v nich prudce snižuje a člověk platí vysokou cenu za bezcennou hmotu. „Nikdo nemůže říci, že acai jsou lepší než náš černý rybíz či divoké borůvky. Zatímco tyto dva druhy bobulového ovoce můžete mít čerstvé, acai se k nám dostávají ve formě prášku či zmražené hmoty,“ vysvětluje Kleinová v rozhovoru pro Krautreporter.

A co tedy navrhuje jako alternativu? Místo chia semínek používat lněné semínko. Cena za stejné množství je dvacetinásobně nižší. Obsah látek a účinek stejný. Lněné semínko je zdrojem vápníku i omega-3 mastných kyselin. Platí to i u jiných potravin. Místo acai bobulí doporučuje borůvky a černý rybíz (obojí má protirakovinné účinky, obsahuje obrovské množství antioxidantů a také vitaminů a minerálů). Místo matcha prášku doporučuje heřmánek, pampelišku (smetánku) a šípky. Všechny obsahují mnoho protirakovinných látek, vitaminů a dalších biologicky aktivních látek. Kořen smetánky (pampelišky) podle některých odborníků dokonce předčí zelený čaj (matcha). Místo goji bobulí doporučuje černý rybíz. „V goji bobulích není nic, co by nebylo v černém rybízu. Oba plody jsou prakticky totožné,“ vysvětluje Kleinová. A místo merlíku chilského alias semen quinoa doporučuje celozrnnou špaldu, i když ta obsahuje malé množství lepku. A merlík lidé používají většinou při bezlepkové dietě.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související