Jste hubení? Poděkujte svým střevním bakteriím!

Velikost textu: AAA

20. 1. 2016

Stále více pozornosti vědců poutá lidská střevní mikroflóra. Každý člověk má tak originální druhovou a početní skladbu mikrobů v trávicím traktu, že je unikátní stejně jako otisk prstů. Přitom profil střevního mikrobiomu může napovědět mnohé o zdraví jeho majitele. A šťastní jsou ti, kdo ve střevech mají druh Christensenella minuta. Nedávno objevená bakterie chrání tělo před obezitou.

Zatím se přesně neví jak, zřejmě brání vstřebávání triglyceridů ve střevech, ale jisté je, že majitelé této bakterie jsou štíhlí.

„Druhová pestrost mikrobů v našich tělech je o třicet procent nižší, než byla před padesáti roky, což může přispívat k epidemii obezity. Doufáme, že v budoucnosti budeme schopni upravovat střevní mikroflóru a předcházet tak nemocem jako dráždivému tračníku či obezitě,“ tvrdí profesor Tim Spector, přední odborník na genetickou epidemiologii z King‘s College London.

Většinu svých výzkumů zasvětil analýze střevní mikroflóry jako indikátoru lidského zdraví a prevenci obezity.

„Ačkoli jako lidé sdílíme 99,9 procenta DNA, máme všichni stejných asi jen deset až dvacet procent střevních bakterií… Měnit střevní bakterie a jejich skladbu můžete v rámci několika dnů změnou životního stylu k lepšímu i k horšímu,“ dodává profesor Spector v rozhovoru pro britský deník The Mail.

Jeho tým také nedávno odhalil bakterii hubenosti. Lidé mající ve střevech Christensenella minuta jsou štíhlí, i když nejedí zdravě. Neví se sice proč, ale mít tuto bakterii se vyplatí. Brání ukládání tuku kolem vnitřních orgánů. Čím více pak této bakterie člověk má, tím je štíhlejší. V populaci na Západě ji má ve střevech asi deset procent lidí.

Profesor Spector také radí, jak střevní mikroflóru zlepšit. Podstatný je pravidelný a dostatečný přísun vlákniny. Nejlepší je zelenina a z ní pak hlavně kořenová, ideálním podhoubím pro bakterie jsou topinambury a artyčoky, kořen čekanky, pórek, cibule a česnek. Dobré jsou i brambory, ale musí se konzumovat se slupkou. Jablka, hrušky a banány jsou ideální rovněž se slupkou, ale v tom případě musejí být bio bez chemického ošetření. Džus z ovoce je ovšem koncentrátem cukru bez vlákniny a tudíž k ničemu. Ořechy a semena, hořká čokoláda, zelený čaj a káva rovněž střevní mikroflóře prospívají. Živé mléčné kultury jsou také dobré. A pokud je nouze nejvyšší, můžou pomoci i lékárenské preparáty, které však obsahují alespoň deset miliard kolonizujících jednotek.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související