„Tajemná“ Planeta 9 zřejmě hýbe celou Sluneční soustavou

24. 10. 2016

Kalifornští vědci letos v lednu přišli s tvrzením, že na okraji Sluneční soustavy je tajemná Planeta 9. Je to masivní oběžnice Slunce, která má velmi proměnlivou oběžnou dráhu. Její rotace kolem naší hvězdy způsobují kolísání celé soustavy a zřejmě také naklání samotné Slunce.

„Protože je Planeta 9 tak masivní a má pokřivenou oběžnou dráhu vzhledem k ostatním planetám, Sluneční soustava nemá na vybranou a pomalu se stáčí ze svého uspořádání,“ tvrdí Elizabeth Baileyová z institutu Caltech v Pasadeně.

Všechny planety včetně země rotují kolem Slunce v jedné rovině. Tato rovina se ale naklání v šestistupňovém úhlu vzhledem k Slunci, takže se Slunce samo jeví jako vychýlené v tomto úhlu. Dosud nikdo netušil, proč tomu tak je. Ale kalifornští astronomové věří, že za to může tajemná planeta, jejíž existence však nebyla dosud spolehlivě prokázána.

„Je to tak hluboko zakořeněné mystérium a tak složité k vysvětlení, že lidé o něm prostě nehovoří,“ tvrdí profesor Mike Brown, který s kolegou Konstantinem Batyginem publikoval studii o existenci Planety 9.

Tajemné vesmírné těleso má být desetkrát větší než Země, jeho umístění ve Sluneční soustavě ale není dosud přesně známo.