Dieselová osobní auta produkují 10krát více exhalátů než náklaďáky

Velikost textu: AAA

12. 1. 2017

Dieselové motory u osobních automobilů jsou mnohem méně účinné při omezování produkce exhalátů než ty u nákladních automobilů a autobusů. Zatímco osobní vůz jezdící na naftu produkuje 500 miligramů oxidů dusíku na kilometr, nákladní vůz 210 miligramů na kilometr. Jenže nákladní vůz má motor mnohem větší a je mnohem těží než osobák. Takže při přepočtu na hmotnost a spotřebu obou typů vozů je produkce u osobních aut desetkrát vyšší.

Vyplývá to ze studie vědců z Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT), která provedla experimentální výzkumy skutečného zatížení emisemi různých typů vozidel ve Finsku a Německu.

„I prostý rozdíl mezi průměrnou produkcí oxidů dusíku na kilometr mezi lehkými a těžkými typy vozidel je ohromující. Ale když se to přepočte na spotřebu paliva a uvědomíte si, že nákladní vůz má mnohem větší spotřebu na kilometr, je u osobních vozů produkce emisí desetkrát vyšší než u těžkých vozidel typu autobus či nákladní auto,“ uvedla autorka studie Rachel Muncriefová.

Nové dieselové motory mohou oficiálně produkovat maximálně osmdesát miligramů oxidů dusíku na kilometr. Jenže tyto testy jsou prováděny v laboratořích a neodpovídají skutečným emisím v terénu. Navíc výrobci často použijí v testech prototyp motoru, ale do schváleného modelu pak instalují motory jiné. Studie doktorky Muncriefové je mnohem realističtější, protože byla prováděna přímo v terénu.

V září 2015 navíc svět oblétly zprávy o podvádění společnosti Volkswagen, která laboratorní testy záměrně obcházela.

„Bude mnohem lepší měřit emise u obyčejných masově vyráběných vozidel a přímo u jednotlivých zákazníků, kteří je řídí běžným způsobem,“ míní spoluautor Peter Mock z ICCT.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související