Konec mužů? Vědci vytvořili embryo bez spermie!

1. 3. 2016

Někteří muži se rodí zcela bez schopnosti produkovat spermie. Jiní o tuto schopnost přijdou kvůli nemoci či vlivem nepříznivých podmínek prostředí. Mnozí přesto touží po potomcích vlastních genů. Jim může pomoci nový objev, který provedli vědci z Číny. Dokázali přeměnit somatickou buňku ve spermii. Oplodnit jí vajíčko a úspěšně přivést na svět životaschopné potomky.

Otázkou zůstává, nakolik bude tato metoda bezpečná. Přirozené oplodnění je evolucí velmi promyšlená metoda selekce nejvhodnějších genů. Protože v boji o vajíčko vítězí jen nejkvalitnější spermie. Při výběru pohlavních buněk člověkem hrozí přenos nedobrých genů a snížení životaschopnosti takto stvořených potomků. Nicméně to se už dnes děje při umělém oplození.

Nová metoda ale nabízí šanci mít vlastní potomky také mužům, kteří nemají žádné spermie. Vědci z Nan-ťingu zatím provedli testy u myší. Z kůže samců izolovali zárodečné buňky, které pak donutili přeměnit se ve spermie. Umělá spermatogeneze byla natolik úspěšná, že vzniknuvší spermie oplodnily vajíčka a vedly k vývoji zdravých mláďat. Ta dospěla ve zdravé jedince, kteří se dále přirozeně množili.

„Současná dostupná léčba neplodnosti nefunguje u všech párů, doufáme tedy, že náš výzkum může poskytnout novou metodu, která zvýší úspěšnost léčby mužské neplodnosti,“ uvedl k výsledkům studie doktor Ťia-chao Ša z Nan-ťingu.