Šokující objev vědců: Hmyz, u něhož má penis samice, nikoli samec!

22. 4. 2014

Živočišná říše, zvláště ta hmyzí, je světem skrývajícím pro vědu ještě mnoho tajemství. Zatímco minimálně u savců je penis symbolem samců – pomineme-li veliký klitoris u dominantních samic hyen – u hmyzu tomu tak být nemusí. Vědecký tým z Brazílie, Švýcarska a Japonska totiž popsal nový druh pisivek, u nichž mají „penis“ – nebo spíš kopulační orgán – samice, zatímco samci mají jakousi vagínu.

Čtyři milimetry dlouhé pisivky nového druhu Neotrogla byly objeveny týmem doktora Rodriga Ferreiry z Federální univerzity v brazilském Lavrasu. Ten na výzkumu tohoto droboučkého býložravého hmyzu spolupracoval s entomologem Charlesem Lienhardem z Ženevy. Společně popsali zvláštní sexuální chování u titěrného zástupce členovců. Samičky mají kopulační orgán podobný penisu, který vědci nazvali gynozom. Ten při kopulaci vsouvají do samečků, kteří pro tento specifický orgán mají vagíně podobnou dutinku.

Gynozom však nemůže být nazván penisem kvůli tomu, že funguje jinak. Nevylučuje žádné pohlavní buňky ejakulací, ale uvnitř samčí dutiny dokonale přilne ke stěnám a vytváří podtlak, takže ze samečka vysává do těla samičky spermie. Samičky ze samečků vysávají také živiny, což má v prostředí na potravu chudé jeskyně, v níž žijí, zásadní význam z evolučního hlediska. Kopulace podle profesora Kazunoriho Jošizawy z Univerzity Hokkaidó v Sapporu, jenž na výzkumu spolupracoval, trvá až sedmdesát hodin.

„Evoluce takových novinek je výjimečně vzácná,“ míní Jošizawa, podle něhož nemá orgán v celé živočišné říši obdobu.

Samičí penis je mezi zvířaty skutečně výjimečný. V rámci savčí třídy známe analogii samičího penisu u hyen. Samice jsou vůdkyněmi smečky, hrají v ní dominantní roli a mají tudíž klitoris tak veliký, že dosahuje velikosti samčího pyje. Až sedmnáct centimetrů velký klitoris je skutečně k nerozeznání od samčího penisu, má navíc žalud a stydké pysky samicím srůstají tak, že připomínají šourek. Proto je stanovení pohlaví pouhým pohledem v případě hyen velmi komplikované. Hyeny navíc klitorisem také rodí, ten je však tak úzký, že se během porodu roztrhne. Feny, které rodily a porod přežily, mají na klitorisu výraznou jizvu. Tak se dají rozlišit samice hyen, které už mají porod za sebou.