Geny vs. výchova: Co má větší vliv na známky ve škole?!

Velikost textu: AAA

9. 10. 2014

Má na výsledky ve škole větší vliv genetický základ určený při narození, nebo naopak vliv prostředí a výchovy působící na tyto geny během ontogeneze člověka. Psychiatři z londýnské King’s College tvrdí, že platí to první. Z více než šedesáti procent ovlivňují výsledky ve škole geny, zbytek odchylek je ovlivněn výchovou.

Jinými slovy lze skoro říct, že kdy rodič hubuje dítěti, jak má mizerné známky, může toto dítě říct, že za to stejně může hlavně rodič. Který mu předal patřičné geny.

Psychiatři z King’s College v Londýně studovali vliv genů a výchovy na školní výsledky u jednovaječných dvojčat. Protože ta mají naprosto identické geny, lze tak poměrně přesně určit, co je ovlivněno geneticky a co vlivem prostředí. U šesti a půl tisíce párů dvojčat vyšlo najevo, že z dvaašedesáti procent hrají hlavní roli v tomto problému právě geny. Zbývajících osmatřicet procent lze vysvětlit vlivem prostředí a výchovy.

Ovšem psychiatři z Londýna varují předtím, aby někdo interpretoval jejich výsledky pouhou inteligencí. Geny totiž ovlivňují také naši osobnost a chování, což má obojí velký vliv na výsledky u testů a při zkoušení.

„Co naše studie dokazuje, je, že dědičnost školních výsledků je mnohem víc než pouhá dědičnost inteligence, je to kombinace mnoha znaků, které jsou v různé míře dědičné. Důležité je pochopit, že dědičnost neznamená, že je vše pevně dané. Jednoduše to znamená, že děti se liší tím, jak snadné jim učení připadá a jak si ho umějí užít, a že většina rozdílů mezi nimi je ovlivněna geneticky,“ uvedla doktorka Eva Krapohlová z King’s College v Londýně v rozhovoru pro Daily Mail.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související