Kolik kávových lžiček cukru denně je ještě v pořádku...?

Velikost textu: AAA

6. 3. 2015

Potravinářský průmysl a především výrobci polotovarů, hotových jídel a rychlého občerstvení vědí, že lahodnost jejich výrobků a závislost na nich nezajistí nic lépe, než když se do nich přidá cukr. Ten je tak dnes skrytý téměř ve všem, co bylo zpracováno či vyrobeno průmyslově. Světová zdravotnická organizace pak skrytý cukr viní z epidemie obezity a zkažených zubů. Lidé totiž krom tohoto cukru ještě do sebe ládují cukrovinky a slazené nápoje. Denně tak do sebe dostanou i padesát lžiček cukru. Ideální míra pro zdraví je přitom šest kávových lžiček cukru.

A v tomto množství je započítán veškerých cukr ze slazených nápojů (ať už vyrobených limonád či při slazení čaje a kávy), z cukrovinek, dezertů, pečiva, snídaňových cereálií (v nichž jsou cukru obrovská množství), z polotovarů, polévek, omáček, kečupů, dresinků a dipů, hotových jídel, uzenin a dalších výrobků.

Cukr je dnes téměř ve všem a lidé ho konzumují obrovská množství. Kvůli tomu jsou obézní, trpí diabetem a mají zkažené zuby.

Denně bychom neměli z cukru a sladidel (medu a sirupů) přijímat více než deset procent energie. Maximum je stanoveno na padesát gramů neboli dvanáct čajových lžiček cukru.

„Aby dosáhl člověk optimálních zdravotních výsledků, neměl by z cukru získat víc než pět procent energie a sníst denně tedy více než pětadvacet gramů cukru neboli šest čajových lžiček,“ uvedl mluvčí Světové zdravotnické organizace při OSN.

Zdravotníci však tvrdí, že ani toto není dost. Cukru konzumují nadbytek především děti, které by neměly denně pozřít více než šest čajových lžiček cukru. Ale děti konzumují mnohonásobně víc. Několik lžiček ráno v nápojích a snídaňových cereáliích a slazených mléčných výrobcích. Pokračují s cukrem v cukrovinkách a sladkostech, několik desítek lžiček cukru vypijí ve slazených nápojích (perlivých limonádách).

V Západní Evropě dnes průměrně pozře člověk dvacet čajových lžiček cukru denně (asi sto gramů čistého sacharidu).

Jenže s tímto nešvarem se bojuje velmi těžko, když denně od rána do večera populaci masíruje reklama, která své přeslazené výrobky nabízí jako lahodné a někdy dokonce i prospívající varianty zdravé snídaně a svačiny. Přitom sušenky, ranní cereálie, slazené mléčné výrobky a slazené nápoje jsou pro zdraví člověka velmi nevhodné.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související