Fotograf vytvořil zákony dokonalých selfie fotek: Znáte je?!

Velikost textu: AAA

10. 6. 2015

Dvaatřicetiletý fotograf Willem Popelier z Utrechtu se poslední léta zabývá výzkumem fenoménu selfie. Fotografické autoportréty pořízené chytrým telefonem prý umí nejlépe Kim Kardashian, která sice nic neumí a není ničím, ale vybudovala si na selfie fotkách celé impérium a stala se tak celebritou. Popelier tvrdí, že je možné se od ní učit. Nicméně pro svou analýzu využil desítky tisíc selfie fotek mnoha lidí z celého světa.

Fenomén selfie už je tak pevně zakotvený v západní kultuře, že má dokonce své podkategorie. Belfie – focení zadku, skupinovka, emocionální sólo a odhalení dekoltu na posteli.

Prvně jmenovaná belfie je kategorie určená jen ženám a ještě k tomu pouze těm, které mají pěkné pozadí. „Belfie si nikdy nepořizujte tehdy, když nemáte zadek jako Kim Kardashian,“ tvrdí Popelier.

Nedávno vydal knihu Do-It-Yourselfie Guide, v níž dává rady všem, kdo chtějí mít dokonalé selfie fotky. A sám nafotil sérii obrázků, v nichž imituje slavné selfie snímky řady celebrit. Vždy má na sobě černé boxerky a bílé tričko.

Publikace však nevyjde nijak levně. Popelier za ni chce 104 eur – asi 2 800 korun. Jenže autor tvrdí, že informace v ní obsažené se opírají o analýzu desítek tisíc fotografií a jsou tedy cenným průvodcem, který má šestašedesát klíčových pravidel.

Mezi radami je třeba právě varování před belfie (portrétem zachycujícím především pozadí), které si může dovolit opravdu jen někdo s hýžděmi typu Karadashian. Dále rada, aby člověk vždy využil možnosti vyfotit se s celebritou a fotil také každou silnou emoci, kterou skutečně prožívá. Takový obrázek totiž působí mocně na druhé. Každý by měl znát svůj úhel, v němž vypadá obličej nejlépe a vždy ho dodržovat. Jedna strana bývá souměrnější než druhá. Také by se měl fotit v přírodě, řádně osvětlený a nikdy ne zespodu.

Fascinuje mě, že lidé si fotí autoportréty určitým velmi podobným způsobem, a pak je vyvěšují na internetu, aby je viděl zbytek světa. Začal jsem slavné autoportréty celebrit sbírat v roce 2009, tehdy se o nich také začalo hovořit jako o selfie fotkách… Kim Kardashian je zajímavá celebrita, když jde o selfie fotky. Ona se svými selfie fotkami zachází jako s PR materiálem a vytvořila na tom celé impérium. Je známá proto, že je známá, a používá tento fakt ke generování pozornosti, která jí dává určitý kredit. Lidé ji za to nenávidí, ale ve stejnou chvíli o ní všichni mluví, což je pro mě jako vizuálního vědce velmi zajímavé. Ne sama Kim Kardashian, ale více společnost a jak se snaží sebe zobrazovat a jak na nás tyto obrázky působí,“ tvrdí Popelier v rozhovoru pro britský deník The Mail.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související