Češi mají stále DNA od jeskynních pralidí

10. 7. 2015

Odborný časopis New Scientist otiskl studii o genetickém dědictví Evropanů. Vyplývá z ní, kolik jednotlivé národy Starého světa mají ve své DNA od jeskynních lovců a sběračů, od neolitických zemědělců či od stepních pastevců, kteří kočovali. Právě poslední kultura pocházející z oblasti jižního Ruska u Černého moře dala Čechům 48,8 procenta genetického základu. Lovci a sběrači jsou v nás ale poměrně silně zastoupeni. Zatímco Španělé nemají z této DNA nic, Češi 16,1 procenta celého genomu.

Většina Evropanů má DNA smísenou od tří hlavních pravěkých populací – lovců sběračů, neolitických zemědělců a pastevců kultury okrových hrobů (jámových hrobů).

Podle studie mají Češi genom sestávající z 16,1 procenta DNA lovců sběračů (tzv. jeskynních pralidí), 35,1 procenta DNA neolitických zemědělců (farmářů mladší doby kamenné) a 48,8 procenta DNA stepních pastevců kultury okrových hrobů, kteří přišli do Evropy od Černého moře z oblasti jižního Ruska a přinesli první indoevropský jazyk, kolo a domestikované koně.

Kupříkladu národy jižní Evropy a zvláště Španělé mají dnes téměř nulový obsah genů, které pocházejí od lovců sběračů. Norové a Litevci zase vedle toho mají více než polovinu DNA od stepních pastevců.

Kočovné kmeny kultur okrových hrobů přišly do Evropy v době bronzové před asi 4,5 tisíci let. Přinesli kolo a také domestikované koně. Podle antropologů jsou také nositeli indoevropského jazyka.

Vědci z University of Adelaide provedli mapování DNA kosterních ostatků nalezených v Evropě. Zbytky genetické informace lovců sběračů, neolitických farmářů a kočovníků pak srovnali s DNA dnešních Evropanů.

Tým doktorů Wolfganga Haaka a Alana Coopera odpověděl také na otázku, jak se do Evropy dostalo zemědělství. Možnost, že se pravěcí lovci sběrači naučili sami farmařit, byla zavržena. „Genetické výzkumy jsou jasné, zemědělství se rozšířilo po Evropě v jedné či dvou velmi rychlých vlnách asi před osmi tisíci let díky migraci populací z Blízkého východu, jedná se zřejmě o první velmi schopné stěhující se kultury,“ tvrdí autoři z Adelaide.

Vlna migrace zemědělců vytlačila lovce sběrače na sever Evropy, tamní národy mají nejvíce DNA této populace. Ale jeskynní pralidé se občas vraceli na jih a mísili s farmáři, takže 16,1 procenta DNA těchto lidí mají Češi díky tomu dodnes.