Vegani opravdu žijí déle!

Velikost textu: AAA

4. 8. 2016

Vědci z Harvardovy univerzity dávají opět zapravdu všem veganům, kteří tvrdí, že konzumace rostlinných bílkovin je pro člověka lepší životní cestou než strava založená na živočišných bílkovinách. Jedinci přijímající aminokyseliny z rostlinných zdrojů žijí déle a méně trpí chorobami srdce a cév. A čím více rostlinných bílkovin denně sní, tím jsou zdravější a žijí déle. Naopak čím více člověk denně pozře živočišných bílkovin, tím naopak žije kratší dobu a riziko chorob a náhlého úmrtí je vyšší.

Riziko úmrtí na jakékoli příčiny (krom přirozeného stárnutí) je u veganů o deset procent nižší než u všežravců. A riziko onemocnění srdce a cév je o dvanáct procent nižší u osob konzumujících bílkoviny v podobě luštěnin, ořechů a semen než u jedinců, kteří jedí maso, vejce a mléčné výrobky.

Přitom platí, že ne všichni vegani jsou na tom stejně. Nejlépe jsou na tom ti, v jejichž jídelníčku tvoří bílkoviny (samozřejmě rostlinné) nejvyšší podíl denního energetického příjmu na úkor sacharidů a tuků.

Naopak s každým zvýšením příjmu živočišných bílkovin riziko úmrtí a chorob srdce roste. Na každých deset procent kalorií z živočišných bílkovin navíc (v denním úhrnu ve srovnání s ostatními zdroji energie) roste riziko předčasného úmrtí o dvě procenta.

Jinými slovy, čím více živočišných bílkovin člověk přijímá, tím má kratší život a vyšší riziko předčasného úmrtí. Naopak čím více přijímá bílkovin rostlinných, tím se riziko předčasného úmrtí snižuje.

„Celkově naše studie dokazuje význam bílkovinných zdrojů pro dlouhodobé zdraví člověka… Náš výzkum naznačuje, že by lidé měli zvážit konzumaci většího množství rostlinných bílkovin a výrazné omezení příjmu živočišných bílkovin, a pokud volí mezi živočišnými zdroji bílkovin, pak ryby a drůbež jsou nejlepší volbou,“ tvrdí doktor Mingyang Song z Harvardovy univerzity.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Související