Kvantoví fyzikové prokázali existenci „andělů“

31. 7. 2017

Mnozí lidé věří v anděly přesto, že jejich existenci nemůžou dokázat. Jenže nové poznatky v kvantové fyzice jim možná dají zapravdu. Po osmdesáti letech od vzniku teorie o fermionech – částicích, které jsou zároveň samy sobě antihmotou – byly totiž na práh vědy položeny první důkazy jejich existence. Fyzikové z Kalifornie tvrdí, že částice jsoucí hmotou i antihmotou zároveň, objevili.

Existenci fermionů předpověděl už v roce 1937 italský fyzik Ettore Majorana. Byla to ale jen teorie, které chyběly důkazy. Vědci ze Stanfordské univerzity teď v magazínu Science píší o tom, že mají první důkazy o existenci takových částic a nazvali je „andělskými“.

„Náš tým přesně určil, kde lze nalézt Majoranovy fermiony... Tento objev představuje jeden z nejintenzivnějších výzkumů základní fyziky,“ píše profesor Shoucheng Zhang ze Stanfordské univerzity.

Objevy andělských částic by mohly urychlit vývoj kvantových počítačů, které by se staly mnohonásobně výkonnějšími než ty nejvyspělejší počítače dneška.

Jeden kvantový bit se může skrývat ve dvou oddělených fermionech. Takže i když jakékoli narušení ovlivní informaci v jednom fermionu, v druhém zůstane bezpečně zachována.

„Zdá se, že je to opravdu pozorování něčeho nového. Není to ze základu překvapující, protože fyzikové dávno uvažují o tom, že se objeví Majoranovy fermiony v tomto typu experimentů. Ale jim se podařilo dát dohromady několik prvků, které nikdo předtím dohromady nespojil, a vytvořit věci tak, že tato nová kvantová částice může být pozorována v čistém a masivním stylu, což je skutečným průlomem,“ míní profesor Frank Wilczek, který studii kolegů ze Stanfordu komentoval.