Vědci potvrzují: Za srdeční choroby a rakovinu může cukr

23. 11. 2017

Americké Sdružení cukru (Sugar Association) je obchodním spolkem výrobců sacharózy a ostatních jednoduchých cukrů. Od šedesátých let podporuje výzkum účinků cukru na lidské zdraví. Ale jen těch, které mu hrají na ruku. V roce 1968 spolek zarazil zveřejnění rozsáhlého experimentálního výzkumu, který prokazoval vztah mezi konzumací sacharózy a rozvojem chorob srdce a rakoviny. Po padesáti letech odkryli tuto manipulativní korupci vědci z Kalifornské univerzity v San Francisku.

Asociace nejprve výzkum zvaný Project 259 financovala. Když ale vyšlo z pokusů na zvířatech najevo, že existuje jasný vztah mezi konzumací sacharózy a zvýšeným rizikem rakoviny či chorobami srdce, další výzkum zarazila a publikování zakázala.

Studie měla původně účelově dokázat, že konzumace fruktózy, která vzniká štěpením sacharózy při trávení jako polovina její molekuly, nezpůsobuje zvýšení hladiny triglyceridů v krvi. Jenže způsobuje.

Vědci z Kalifornské univerzity v San Francisku v odborném časopise PLOS Biology odhalili korespondenci mezi šéfy Asociace a vědci, z níž vyplývá, že Asociace publikování výsledků zakázala a nařídila jejich stopení.

S odhalením přišli doktorka Cristin Kearnsová a doktor Stanton Glantz, kteří v roce 1996 odhalili korupci tabákového průmyslu (Big Tabacco), který se snažil zabránit publikování důkazů o zhoubných účincích kouření na lidské zdraví.

Loni tahle dvojice odtajnila také to, že výrobci cukru se snažili podplatit uznávaného vědce z Harvardovy univerzity, aby účelově ve své studii dokázal, že cukr zdraví nepoškozuje, ale tuky ano.

„Výrobci cukru hrají stejné hry jako Big Tobacco, aby obhájili své finanční zájmy. Čím více se na to díváme, tím je jasnější, že cukrářský průmysl má sofistikovaný přehled o vědě už celá desetiletí a že je sofistikovaný dost na to, aby jí manipuloval. Kdyby byla tato studie publikována… debata o vztahu triglyceridů a cukrů by tu byla rozvinutá už o celá desetiletí dříve,“ tvrdí doktor Glantz.