Alkohol poškozuje DNA a může vyvolat rakovinu

8. 1. 2018

Prestižní vědecký časopis Nature publikoval výsledky výzkumů vlivu konzumace etanolu na DNA savců. Z výsledků je jasné, proč konzumace etanolu v alkoholických nápojích souvisí s tak vysokým rizikem rozvoje různých typů rakoviny. Metabolit alkoholu vznikající při jeho odbourávání totiž poškozuje DNA, mění její sekvence a vyvolává nebezpečné mutace, které můžou být zárodkem rakoviny.

Etanol se v těle tráví na meziprodukt acetaldehyd. To je známým karcinogenem, v těle ale působí přímo na DNA kmenových buněk, v nichž mění pořadí sekvencí nukleotidů a tvoří tak novou informaci. Ta může být nebezpečnou mutací, která se stane zárodkem rakoviny.

Konzumace alkoholu přitom souvisí se zvýšením rizika rakoviny jater, prsu, tlustého střeva, jícnu, hltanu a úst.

„Některé typy rakoviny se vyvíjejí kvůli poškození DNA v buňkách. Ačkoli se taková poškození někdy vyskytují náhodně, naše důkazy naznačují, že konzumace alkoholu může zvýšit riziko těchto poškození,“ tvrdí profesor Ketan Patel z Cambridgeské univerzity.

Majitelé specifických alel genů aldh2 a Fancd2 jsou navíc daleko náchylnější k poškození DNA acetaldehydem a v jejich případě je riziko rozvoje rakoviny související s konzumací etanolu mnohem vyšší.