Vědci vyvinuli enzym, který dokáže rozkládat PET lahve

19. 4. 2018

Katastrofální důsledky zamoření oceánů plastovým odpadem můžeme vidět ve zprávách denně. Planeta se díky lidské bezuzdné konzumaci a neschopnosti likvidovat plastové odpady topí ve hmotě, která není pro ekosystém přirozená. A tak ji neumí účinně rozkládat jako jiné materiály. Jenže vědcům z Británie se podařilo izolovat enzym, který umí plastové hmoty měnit ve směs jiných látek.

Enzym pak autoři doktor Bryon Donohoe a doktor Nic Rorrer nazvali PETáza (polyetylenáza), protože dokáže štěpit PET (polyetylen).

To, co by trvalo stovky let v běžné zemině, se po přidání PETázy odehraje mnohonásobně rychleji.

Enzym pochází z bakterií, které byly objeveny před dvěma roky v Japonsku. Tyto prokaryontní organismy se dokázaly rychle adaptovat na nový typ odpadu a částečně ho metabolizovat.

Profesor John McGeehan z University of Portsmouth byl nejprve skeptický, že vůbec takové bakterie existují. Jejich výzkum ho spolu s výše zmíněnými odborníky přivedl k enzymu, který skutečně rozkládá polyetylen.

„Náhoda a štěstí často hrají významnou roli v základním vědeckém výzkumu a náš objev není výjimkou,“ tvrdí profesor McGeehan v rozhovoru pro deník The Independent.

Ačkoli jsou autoři teprve na samotném začátku výzkumu účinků a použití enzymu, měl by přispět k degradaci plastů na jejich základní výrobní látky, takže by výrazně zefektivnil recyklaci těchto materiálů.