Tajemnou záři ve vesmíru způsobují diamanty rotující kolem hvězd

13. 6. 2018

Astronomy dlouho mátla tajemná záře v Mléčné dráze, kterou při pozorování nedokázali vysvětlit. Její původ a fyzikální vlastnosti byly nově odkryty mezinárodním týmem. Podařilo se prokázat, že ji vyvolávají mračna diamantů kolujících kolem nově vzniklých hvězd. Anomální emisi mikrovln v naší galaxii prostě produkující mračna prachu tvořená diamanty.

„V metodě podobné práci Sherlocka Holmese jsme eliminovali všechny možné příčiny, konečně můžeme jistě říct, že nejlepším kandidátem pro produkci těchto zářivých mikrovln je přítomnost nanodiamantů kolem těchto nově vznikajících hvězd,“ tvrdí doktorka Jane Greavesová z Cardiff University.

Nanodiamanty se objevují uvnitř prstenců prachu a plynu obklopující nové hvězdy. Z těchto prstenců pak vznikají nové planety. Protože uvnitř nich jsou velmi vysoké teploty, tvoří se v nich drobné krystaly diamantů – krystaly uhlíku krychlového vzhledu. Jak se tyto nanodiamanty točí, vysílají mikrovlny, které astronomové na Zemi pozorují jako záři.

„Tohle je první jasná detekce anomální emise mikrovln pocházející z protoplanetárních disků,“ uvedl spoluautor doktor David Frayer z observatoře v Západní Virginii v rozhovoru pro deník The Independent.