Objev století! Vědci vyvinuli plast, který se dá se kompostovat

12. 7. 2018

Vědci z Univerzity ve Warwicku oznámili objev celosvětového významu. Možná pomůže zastavit používání plastů v mnoha oblastech lidské společnosti. Jejich hmota je stejně tvárná a zřejmě z ní půjdou tvořit tašky, sáčky, obaly či nádoby. Pochází z dřevní hmoty stromů, takže je biologicky odbouratelná a snadno kompostovatelná. Výsledek důmyslného způsobu úpravy ligninu by mohl být v oběhu do pěti let.

Po celulóze, s níž tvoří většinu dřevní hmoty, je to nejčastější biologickou organickou sloučeninou na Zemi. Tvoří až čtvrtinu celkové biomasy.

Výhodou je, že při výrobě papíru je lignin odpadem. Profesor Tim Bugg z Univerzity ve Warwicku vyvinul metodu, jak pomocí geneticky modifikovaných bakterií druhu Rhodococcus jostii změnit lignin na nové polymery, které připomínají plasty, ale jsou zároveň stále biologicky rozložitelné na humus.

„Pracuji s ligninem už přes čtyřicet let, a když jsem začal, lidé říkali, že marním čas, ale teď si myslí, že je to možné. Je to sice stále obtížné, ale možné,“ uvedl profesor Bugg v rozhovoru pro deník The Telegraph.

Cesta k první ligninové tašce či kelímku bude ještě dlouhá. Proces produkce a výroby je v plenkách, ale do pěti let by se mohly výrobky začít prodávat.