Vědci vyvinuli unikátní výrobu protijedů a mají i účinný lék na uštknutí černou mambou

4. 10. 2018

Jedním z nejnebezpečnějších hadů světa je černá mamba. Její uštknutí často končí smrtí, protože lékaři nestihnou podat protijed, jehož výroba je drahá a má navíc řadu negativních vedlejších účinků. Vědcům z Dánska se ale podařilo vyvinout novou metodu výroby protijedů, které pocházejí z lidských buněk a jsou tedy bez nežádoucích účinků.

Většina protijedů se dnes získává z koní, kterým se podá malé množství jedu. Zvíře začne tvořit protilátky, jež pak experti separují z jeho krve. Ale protože je to krev koňská, lidská imunita proti séru bojuje a může se dostavit také těžká alergie.

Tým profesora Andrease Hougaarda Laustsena zkoumal geny, které kódují protilátky proti jedům hadů. Poté, co se mu podařilo identifikovat geny, které kódují proteiny fungující jako protijed proti jedu mamby, podnítil v laboratorních tkáních tvořených lidskými buňkami produkci těchto bílkovin. Získané protilátky pak použil pokusně na myších, a s velkým úspěchem. V dalším kroku bude testovat protijed na lidech. Když bude metoda účinná a bez nežádoucích účinků, bude možné její pomocí produkovat mnohem levněji velké dávky protijedů dostupných většímu počtu lidí.

Hadi podle Světové zdravotnické organizace uštknou každý rok pět milionů osob, z toho 150 tisíc na následky uštknutí zemře.

„Obrovským skokem vpřed je to, že jsme v našich experimentech použili biotechnologické metody, abychom nalezli a namnožili lidské protilátky v laboratoři a použili je při léčbě experimentální otravy jedem mamby. Metoda, kterou jsme použili, může být užita k objevu lidských protilátek v laboratoři stimulací lidského imunitního systému, takže se vyhneme injekčnímu podávání jedu pacientům, abychom v nich zvýšili imunizací hladinu protilátek,“ tvrdí profesor Laustsen, jehož výzkum publikoval odborný časopis Nature.