V NASA vytvořili novou formu DNA, kterou by mohl mít mimozemský život

27. 2. 2019

Genetická informace živých organismů na Zemi je kódována v nukleových kyselinách, které obsahují čtyři různé nukleové báze. Ty fungují jako jednotlivé kódy či přeneseně písmena, jejich kombinace a řazení za sebou pak vytvářejí informaci, která se v buňce přepisuje do proteinů a projevuje navenek. Vědci z NASA ale teď vytvořili syntetickou DNA, která je tvořena hned osmi různými nukleovými bázemi. Je přitom plně funkční, uchovává a přenáší informace, takže je zřejmé, že mimo Zemi může být život tvořen i jinými typy nukleových kyselin, než které známe na naší planetě.

Vědci z NASA tvrdí, že pokusy se syntetickou DNA jim pomůžou při pátrání po mimozemském životě.

„Tento průlomový objev naznačuje, že ve vesmíru existují alternativní nepředstavitelné formy DNA, na nichž stojí život. Život v jiných světech by mohl stát na odlišném molekulárním systému, který jsme vyvinuli v laboratoři,“ tvrdí NASA.

Vědci z USA použili při tvorbě syntetické DNA krom čtyř nukleových bází adeninu, cytosinu, guaninu a tyminu také čtyři syntetické formy. Protože je tato DNA tvořena osmi nukleovými bázemi, dostala název hačimodži z japonského hači (osm) a modži (písmena).

„Objevování života je jedním z hlavní cílů NASA při zkoumání planet a tato nová studie nám pomůže vyvinout účinné nástroje a pokusy, které rozšíří záběr toho, po čem pátráme,“ uvedla doktorka Lori Glazeová z NASA.